|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Samarbetsprojekt
Alvina förlag och produktion har drivit en mängd samarbetsprojekt tillsammans med bibliotek, förskolor, skolor, bokhandlare och kulturhus. Här beskrivs några av dem. Vår erfarenhet är att samarbetsprojekt blir bäst när de uppstår i den skärningspunkt där de ingående samarbetsparternas uppdrag möts. Och inte minst viktigt - när de sätter barns tankar, erfarenheter och skapande i centrum. Utställning med förskolan på biblioteket Alvina produktion, biblioteket i Blackeberg och förskolor i närområdet samarbetade med utgångspunkt i pekboken Sommar av Sara Lundberg. Författarträff och skapande i barnbokhandel Ett fint sätt att utforska en bok och fördjupa läsupplevelsen är att själv skapa något i anslutning till boken. Tillsammans med barnbokhandlarna Bokspindeln i Stockholm och Bokskåpet i Göteborg har Alvina produktion ordnat flera uppskattade författarträffar med efterföljande skapande. Se ett exempel på en författarträff här Elevmedverkan i ungdomsroman I samarbete med barnkulturhuset Palatset och Torsviks skola på Lidingö ordnade Alvina produktion så att elever i åttonde klass fick vara delaktiga i skapandet av en ungdomsroman, Sötaste Klara av Sofia French. Att få besök av en författare som på riktigt var intresserad av ens synpunkter på manuset var en stor upplevelse i sig, och bidrog också till att både läs- och skrivlust ökade. Väcka läslust hos sexåringar Tillsammans med fyra bibliotek i Stockholm (Blackeberg, Vällingby, Hässelby villastad och Brommaplan) och skolorna inom bibliotekens upptagningsområde startade Alvina produktion ett läsfrämjande projekt, "Memmo och Mysen i förskoleklassen". Arbetet resulterade i Blackebergsmodellen, ett läsfrämjande arbetssätt där barns tankar och skapande står i centrum. Projektet finansierades med stöd från Kulturrådet. Läs mer om Blackebergsmodellen här Temaarbete på en hel skola Under ett par månaders tid arbetade de 250 eleverna på Blackebergsskolan i Stockholm kreativt utifrån bilderboken William Morris bok av Benjamin Lacombe (text) och Agata Kawa (bild). Eleverna gjorde tittskåp, tapeter, målningar, collage, broderier och mycket annat. Kulturpedagogiskt arbete på förskolor och bibliotek I Västerbotten drivs projektet Give me five. Inom projektet får femåringar och deras vuxna uppleva bilderböcker med hög konstnärlig kvalitet på ett nytt sätt. Projektet innebär ett intensivt kulturpedagogiskt arbete där bibliotekarie- och förskolekompetens möts. Alvina produktion fick glädjen att delta i projektet ett läsår. Boksläpp med 200 femåringar Tillsammans med stadsbiblioteket i Umeå anordnade Alvina produktion ett boksläpp av bilderboken Embla mitt i kosmos av Majken Pollack (text) och Sara Lundberg (bild). Över 200 femåringar bjöds in till Umeå Folketshus i samband med bokmässan Littfest. Med en tydlig planering och noggranna förberedelser blev det en minnesvärd dag för alla inbjudna. Temaarbete och vandringsutställning på kulturhus Ett samarbete med Frölunda bibliotek i Västra Frölunda i Göteborg växte till att omfatta hela Frölunda Kulturhus. Skuggspelsteater utifrån två bilderböcker Dockteatern Tittut i Stockholm skapade en skuggspelsteater utifrån bilderböckerna Emblas universum och Embla mitt i kosmos av Majken Pollack (text) och Sara Lundberg (bild). I samarbete med upphovsmännen och Alvina produktion bearbetades text och bild till en helt ny barnkulturupplevelse. Faktaboken i förskolan Våren 2025 genomförs ett projekt i Blackeberg utanför Stockholm där biblioteket, lokala förskolor och författaren samarbetar med utgångspunkt i boken Amanda undrar över el, skriven av Kristina Hoas på Alvina produktion. Syftet är att utforska faktabokens och naturvetenskapens potential i ett läsfrämjande arbete. Mer information om projektet kommer inom kort. |
|
Alla barn- och ungdomsböcker från Alvina förlag är miljömärkta. Läs mer här | ||||||||
|
||||||||